Translation Services

Khamis

SILIBUS NINJUTSU

Ilmu dari para pendekar Ninja adalah Ninjutsu, Ninjutsu sendiri terbahagi kepada 19 TEKNIK yang harus dikuasai oleh seorang Ninja. ini yang membezakan keahlian seorang Samurai dan Ninja. Untuk menjadi seorang Samurai mereka di wajibkan menguasai 6 hingga 8 jutsu sahaja.


1. SEISHIN TEKI KYOYO (pemurnian jiwa)

Ninja sangat mengandalkan pemahaman dan pengenalan jati diri, tenaga fizikal, kekuatan dan kelemahan diri, serta seberapa besar daya pengaruh dirinya terhadap lingkungan persekitaran. Seorang ninja harus mengetahui dengan tepat dan benar maksud, kehendak, komitmen dan motivasi hidupnya. Perbezaan kecil sahaja dalam tingkat kematangan jiwa dapat membezakan antara hidup atau mati. Latihan daya tahan mental, cara melihat dan menganalisa keadaan diberikan bersamaan dengan pelatihan fizikal. Dengan pemahaman dan penghayatan yang dalam terhadap proses universal, seorang ninja akan menjadi seorang pendekar yang bijak, berjiwa kental kerana memiliki pengetahuan yang didasari falsafah yang tinggi. Penglibatan ninja dalam suatu pertarungan sering dimotivasikan oleh niat untuk melindungi dan kecintaan bagi yang dilindungi. Tidak dibenarkan terjadi seorang ninja bertarung kerana semata-mata atas alasan ganjaran kewangan.


2. TAI JUTSU (tempur tangan kosong)

Merupakan panduan ilmu keterampilan dan keahlian yang merangkumi:

1) DAKEN-TAIJUTSU : iaitu kemahiran memukul, menendang dan menangkis.

2) JU-TAIJUTSU : iaitu gumul (grappling), cekik dan melepaskan diri dari kuncian.

3) TAIHEN-JUTSU : ilmu gerak tanpa suara meliputi kaedah berguling, melompat dan jatuh. Kemahiran ini diperlukan pada saat terancam atau pada situasi bertahan.


3. NINJA KEN (pedang ninja)

Pedang seorang ninja merupakan pedang pendek lurus bermata tunggal. Pedang ini merupakan senjata utama seorang ninja. Untuk menggunakan pedang ini dituntut dua keahlian utama Iaitu:

1) ilmu menarik pedang dengan cepat namun halus gerakannya sekaligus menghayunnya untuk memotong,

2) keahlian setangkas bermain anggar saat berlawan dengan musuh.


4. BO JUTSU (jurus tongkat dan bilah)

Terdapat dua (2) tongkat yang digunakan iaitu :

1) BO (tongkat panjang) – sekitar dua (2) meter

2) HANBO (tongkat pendek) – sekitar satu (1) meter.

Terdapat juga senjata dari bilahan buluh yang apabila dibuka di dalamnya ada mata pedang yang sepintas kelihatan seperi tongkat biasa sahaja.


5. SHURIKEN JUTSU (kepingan senjata lempar)

Terdapat dua bentuk alat yang digunakan sebagai ilmu melempar senjata ke arah musuh iaitu :

1) SENBAN SHURIKEN – Kepingan besi dengan mata tajam yang bersisi empat seperti bintang. Senban shuriken dilempar sambil diputar dan berpusing sehingga dapat menancap dengan efek gergaji.

2) BO SHURIKEN – Alat menyerupai paku lempar yang dilempar dengan cepat satu persatu atau bersamaan beberapa bilah hingga terlihat seperti kilatan jarum terbang.


6. YARI JUTSU (jurus tombak)

Tombak digunakan dalam pertarungan jarak sederhana untuk menangkis dan meredam serangan dari lawan.


7. NAGINATA JUTSU (jurus pedang bertongkat)

Merupakan sebuah pedang pendek yang ulunya dibuat panjang seukuran tombak. Ia lazim digunakan oleh para ninja untuk menikam, membelah dan memotong lawan yang berada dalam jarak sederhana. Aliran Ninja Togakure menggunakan golok atau pedang besar dari China. Ia digunakan untuk menyerang para samurai dan merobohkan tentera berkuda.


8. KUSARI GAMA (jurus rantai dan bandul)

Berupa rantai sepanjang dua (2) hingga tiga (3) meter yang diberi bandul pada salah satu hujungnya. Pada hujung yang lain dikaitkan pada ulu arit tradisional jepun. Rantai digunakan untuk menangkis serangan senjata lawan. Sedangkan bilah arit akan dipakai untuk menghabisi lawan yang sudah terjerat. Senjata rantai dan bandul yang disukai oleh para ninja aliran Togakure adalah kyoketsu-soge iaitu pisau lengkung yang ulunya dipasangi tali halus dari rambut kuda atau rambut perempuan manakala hujung tali yang satu lagi diberi cincin besi besar.


9. KAYAKU JUTSU (Ilmu peledakan dan pembakaran)

Para ninja sangat ahli dalam penempatan, waktu, merakit dan pemasangan sistem penghancur samada ia menggunakan sistem peledakan atau pembakaran.


10. HENSO JUTSU (ilmu menyamar dan membaur)

Ilmu ini sangat diperlukan pada saat melakukan mata-mata atau perisikan. Selain mahir membuat identiti palsu dan mengalihkan perhatian orang, ninja juga dikenal bergerak tanpa dapat dikesani.


11. SHINOBI IRI (Ilmu mengintai dan menyusup)

Ilmu ini mengajarkan cara bergerak, berjalan dan lari tanpa mengeluarkan bunyi. Ia termasuk kemampuan berjalan dan berlindung di bawah bayangan benda lain.


12. BA JUTSU (Ilmu berkuda)

Salah satu persyaratan bagi anggota ninja adalah mampu bertempur di atas belakang kuda selain daripada kemampuan menunggang kuda dengan cara yang baik dan benar dalam segala keadaan dan medan. Ilmu ini sekarang boleh dikaitkan juga sebagai kemampuan mengenderai segala jenis kenderaan samada kereta, motorsikal dan sebagainya. Malah lebih dari itu mampu memanipulasikan kenderaan tersebut bagi tujuan serangan dan pertahanan dalam pertempuran dengan musuh.


13. SUI REN (ilmu tempur di dalam air)

Meliputi teknik mengintai dengan cara berenang, bergerak tanpa bunyi di dalam air, cara menggunakan perahu khusus / rakit dan alat apungan untuk mengembang di atas air serta teknik perkelahian di dalam air.


14. BO RYAKU (ilmu strategi)

Merupakan ilmu menggunakan taktik yang tak lazim digunakan dalam keadaan bertahan mahupun saat berada dalam pertarungan terbuka. Sering seorang ninja memanfaatkan kondisi dan situasi iklim sekitar untuk melaksanakan misinya tanpa perlu terlalu banyak menggunakan kerahan tenaga sendiri.


15. CHO HO (ilmu mata-mata/perisikan – spionase)

Mendalami dan memahirkan teknik spionase termasuk cara merekrut dan menempatkan orang yang digunakan sebagai mata-mata dengan cara yang paling efektif. Seiring dengan zaman, mereka juga sering memanfaatkan peralatan dengan teknologi semasa dan terkini dalam menjayakan misi mereka.


16. INTON JUTSU (teknik meloloskan diri dan menghilang)

Ninja terkenal dengan kepandaiannya untuk melolos tanpa dapat dikesan dengan bantuan kondisi dan situasi alam sekitar.


17. TEN MON (Meteorologi)

Memprediksi atau meramal dan memanfaatkan cuaca dan musim merupakan bahagian penting yang harus diperhitungkan dalam pertarungan. Seorang ninja dilatih terus menerus untuk membaca tanda-tanda alam sampai yang paling kecil supaya dapat memperhitungkan keadaan, cuaca malah menang / kalah dalam sesuatu pertempuran. Dalam SMAC, mereka akan di bekalkan dengan ilmu-ilmu firasat dan petua orang-orang terdahulu sehingga ia akan sangat bermanfaat sebagai pedoman menghadapi lawan malah kehidupan keseluruhannya.


18. CHI MON (Geografi)

Merupakan teknik pemanfaatan dan pengolahan alam.


19. KUJI-IN (ilmu kunci sembilan)

Dalam pemahaman sebenar Kuji-in boleh di sifatkan sebagai ilmu kebatinan aliran ninja. Bagaimanapun, di SMAC keilmuan itu diterapkan dalam versi ilmu hikmah yang bertepatan dengan prinsip kesufian. Dengan demikian maka lengkaplah sebuah perpaduan ilmu Sufi Ryu Ninjutsu secara fizikal, mental, emosi dan spiritual.


Apakah mungkin anda sangat ingin menguasai segala keilmuan dan kemahiran di atas? Sertai kami di SMAC... insyaAllah, anda akan di dedahkan dan di latih secara teori dan praktikal sehingga benar-benar mampu menguasainya dengan sempurna ke lima-lima panji latihan.

free counters